From Dust este cel mai nou proiect al designer-ului Eric Chahi, ajuns celebru în anii ’90 grație unor titluri de cult precum Another World (Out of This World pentru Statele Unite ale Americii) sau Heart of Darkness. După acest joc, lansat în 1998, Chahi s-a retras din tumultoasa lume a jocurilor video, dedicându-se celeilalte mari pasiuni a sa: vulcanologia. Experiența trăită în 1999, lângă un vulcan activ din Vanuatu, l-a determinat însă pe Chahi să se reîntoarcă în industria jocurilor, astfel luând naștere From Dust.
Acesta este dezvoltat împreună cu echipa de la Ubisoft Montpellier și urmează a fi lansat în premieră, pe 27 iulie 2011, pe Xbox 360 (ca parte a promoției Summer of Arcade 2011) și PC (Steam, UbiShop etc.), versiunea pentru PlayStation 3 urmând a fi publicată la scurt timp după. Go4games.ro este singura publicație din România care a avut ocazia să testeze o versiune preliminară a lui From Dust, pe care Ubisoft a avut plăcerea de a ne-o oferi în exclusivitate.
În esență, From Dust este un titlu de strategie, însă nu în sensul în care v-ați fi putut aștepta. Producătorii citează ca principală sursa de inspirație seria Populous, însă nivelul de complexitate a lui From Dust este mult diminuat față de titlurile celor de la Bullfrog. În From Dust, jucătorul întruchipează o entitate divină numită The Breath, care ia ființă în urma ritualilor desfășurate de un trib de oameni primitivi. De altfel, această „naștere” este portretizată și de secvența introductivă a jocului, narată într-o limba imaginară (sau cel puțin total necunoscută mie), intro care clarifică în mare măsură scopul jocului.
Astfel, jucătorul trebuie să aibă mereu în grijă de micuții săi protejați, obiectivul fiecărei misiuni fiind ghidarea acestora către „ieșirea din nivel”, un tunel ce duce către următoarea hartă. The Breath nu poate interveni însă direct asupra supușilor săi, principalul rol al acesteia fiind manipularea reliefului fiecărui nivel în așa fel încât populația să poată ajunge la intrarea în tunel. Astfel, odată ajunși pe malul unui râu imposibil de trecut pentru ei, adepții vor începe să dea din mâini și să scoată tot felul de sunete amuzante, avertizand astfel jucătorul că intervenția lui este necesară pentru a putea continua.
Manipularea terenului se face prin intermediul unui cursor (care reprezintă de fapt The Breath în universul jocului), cu ajutorul căruia poate fi „aspirată” o cantitate anume de pământ/praf/apă, transportată și, mai apoi, și deversată în orice alt loc de pe hartă. În cazul descris mai devreme, intervenția nu este deloc complicată: este necesară colectarea de pământ dintr-un loc bogat în așa ceva, care trebuie depozitat în albia râului menționat anterior, fiind creat astfel un pod natural pe care micuții supuși îl pot traversa în drumul lor către destinație.
Însă From Dust nu este doar o variațiune pe tema Lemmings, cum ar putea părea din cele descrise mai sus. Pentru a putea debloca tunelele de care vorbeam mai devreme, omuleții aflați sub influența The Breath trebuie să „colonizeze” o serie de totem-uri împrăștiate pe hartă. Odată acaparat un astfel de obiectiv, supușii vor construi un sătuc în jurul acestuia, care, în funcție de relieful din zonă, va genera apariția și răspândirea vegetației. Cu cât mai mult pământ fertil în jurul unui astfel de totem, cu atât mai mult se va răspândi „influența” nou apărutului sătuc. O hartă cât mai bogată în vegetație are ca efect direct apariția animalelor migratoare, precum și deblocarea unei serii de challenge-uri suplimentare, din păcate inaccesibile în versiunea de preview a jocului pe care am încercat-o.
Nu totul este însă idilic în lumea monitorizată de The Breath, traiul micuților adepți putând fi tulburat de o serie de dezastre naturale. Dintre acestea, în versiunea pe care am avut ocazia să o testăm, am putut experimenta efectele devastatoare ale valurilor tsunami. Aceste amenințări sunt marcate printr-o icoană pe ecran, precum și de un contor care informează jucătorul despre cât timp mai are până la următorul astfel de eveniment neplăcut. Bineînțeles, dezastrele naturale nu sunt situații fără ieșire, universul din From Dust fiind darnic în ceea ce privește antidoturile împotriva acestor amenințări.
Astfel, există unele stânci pe hartă, care au atașate un soi de steag. Fiecare astfel de steag reprezintă o vrajă anume. Pentru a putea folosi o astfel de vrajă, un sătean trebuie trimis la respectiva stâncă, pentru a prelua steagul și a-l aduce înapoi în sat. Odată ce un astfel de steag este atașat totemului din sat, jucătorul poate folosi respectiva vrajă. În cazul tsunamiurilor, se crează un soi de câmp protector în jurul satului, apele devastatoare ocolind astfel așezământul creat de supușii jucătorului.
Un lucru imediat sesizabil este corectitudinea cu care comportamentul diferitelor materiale din joc a fost reprodus. Astfel, există și ape curgătoare, care vor eroda solul din joc, inclusiv barajele și podurile pe care încearcă The Breath să le realizeze. Pe cât de realistă este această abordare, pe atât de frustrantă poate deveni câteodată. Astfel, se poate ajunge în situații în care este mult prea dificil pentru un sătean să ajungă la vraja mult dorită (și înapoi în sat!) în limita de timp acordată de joc până la următorul dezastru natural. Mai ales că sursele de pământ și nisip nu sunt tot timpul la îndemână, iar camera nu a fost proiectată tocmai pentru deplasări rapide pe hartă.
Este adevărat, există o tastă prin intermediul căreia poți privi întreaga hartă din înaltul cerului, însă omuleții sunt cam mici și greu de observat în acest mod. Alternativ, poate fi folosită și perspectivă apropiată, care focalizează doar pe un omuleț, pentru a-i putea privi de aproape mișcările și gesturile. Rolul acesteia este însă pur cosmetic, fără a fi cu adevărat utilă pentru gameplay.
Grafica jocului este mai mult funcțională decât frumoasă, camera „de proximitate” scoțând în evidență anumite efecte interesante, cum ar fi depth of field sau umbrele omuleților, reproduse în timp real. Totuși, adevărata vedetă din acest punct de vedere este apa, complet dinamică, care poata căpăta forma locului în care este deversată. De aproape însă, aspectul acesteia nu este tocmai realist, shaderele folosite fiind totuși destul de rudimentare pentru zilele noastre.
From Dust este fără urmă de îndoială un concept interesant și original, însă rămâne de văzut dacă Ubisoft va reuși să-i exploateze întregul potențial. Având în vedere că data de lansare a jocului se apropie cu pași repezi, nu știu cât timp va mai avea Eric Chahi și echipa sa pentru a rezolva neajunsurile menționate în cadrul acestui preview. Personal, cel mai probabil voi prefera versiunea de PC a lui From Dust, interfața de control lăsând impresia ca ar putea fi manevrată mult mai ușor cu ajutorul clasicei combinații de mouse și tastatură.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER